top of page
  • WHATTZ Laadpalen

Elektrisch rijden en zijn vooroordelen

Bijgewerkt op: 19 jan.

Ben je na het zien en testen van alle modellen op het autosalon overtuigd om de switch te maken naar elektromobiliteit, maar je partner is dat nog niet? Geen probleem, met onze antwoorden op vijf veelvoorkomende vooroordelen wordt de grootste non-believer een ware ambassadeur!



1. "Er is te weinig keuze"

Er gaat geen week voorbij of er is een Europees automerk die een nieuw model aankondigt.

In 2022 waren er maar liefst 76 modellen verkrijgbaar. Een jaar eerder waren dat er 23% minder. Dankzij de komst van een aantal nieuwe merken die inspelen op prijzen, zullen er ook meer betaalbare modellen de markt gaan veroveren.


Fabrikanten spelen uiteraard ook in op de stijgende interesse van de consument. Zo verkocht Volkswagen fors meer elektrische modellen in 2022 dan een jaar eerder.


Daarnaast gooien automerken momenteel massaal het roer om en schakelen over op 100% elektrische modellen. Dit doen ze om in te spelen op de doelstelling van de Europese Commissie die de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor wil verbieden vanaf 2035.

Volvo en Mercedez-Benz kondigde eerder al aan om tegen 2030 enkel nog elektrische wagens te willen produceren. Verwacht wordt dat andere merken dit zullen volgen.


2. "Met een elektrische auto raak je niet verder dan je straat uit"


De gemiddelde automobilist in België rijdt dagelijks minder dan 40 kilometer. De gemiddelde actieradius van een elektrische wagen is zo wat 10 keer hoger. De meeste nieuwe modellen bieden een rijbereik tussen de 300 en 500 kilometer (WLTP). De actieradius van een elektrische wagen van vandaag kan je dus zeker vergelijken met die van een benzine wagen.


In 2023 wordt een batterij met meer dan 1400km rijbereik verwacht op één lading stroom

Dankzij alsmaar grotere batterijpakketten, innovatievere batterijen en slim energiemanagement van wagens komt ook de actieradius van een dieselwagen steeds dichterbij.


Mercedes-Benz maakte al heel wat los met hun Vision EQXX met een rijbereik van 1000 kilometer, maar de Amerikaanse start-up ONE met hun Gemini-batterij raakt volgens hen maar liefst 419 kilometer verder.


Our Next Energy of kortweg ONE werd in 2020 opgericht. Het verwacht dit jaar in 2023 hun batterijtechnologie productklaar te hebben. Onder andere BMW i Ventures investeerde al mee in ONE.



3. "Je hangt een hele dag aan het stopcontact"


Je hoort en leest het vaak. Een EV opladen duurt makkelijk 6 tot 8 uur. Heb je een batterijpakket van 77kWh en een laadpaal die laadt aan 11kW, dan ben je makkelijk 7uur bezig. Maar dat is totaal fout. Je elektrische wagen opladen duurt wel geteld 30 seconden!


Die 30 seconden heb je nodig om je wagen in te pluggen wanneer je aankomt op je bestemming. Met je benzine of dieselwagen tank je pas als je lampje begint te branden, of erger nog als ook de boordcomputer '0 kilometer' aangeeft. Wanneer je elektrisch rijdt zal je jouw mindset moeten veranderen en niet blijven rijden tot je bijna stilvalt. Neen, aankomen en inpluggen als dat kan. Laden wanneer je stopt, maar niet stoppen om te laden!

Laad bijvoorbeeld thuis, op het werk of op de parking van de supermarkt om je batterij altijd tussen de 30% en 90% te houden. Die batterij volhouden wordt ook steeds eenvoudiger. Momenteel beschikken we in Vlaanderen al over meer dan 22 000 openbare laadplekken. De Vlaamse Overheid wilt dat dit tegen 2025 minstens 35 000 is. Het is trouwens ook beter voor de levensduur van je batterij om deze niet bijna leeg te rijden.


We helpen bij WHATTZ Laadpalen graag om jouw wagen in 30 seconden op te laden.

Neem alvast een kijkje op onze website of contacteer ons.


4. "Elektrische wagens zijn niet mooi"


Ongeveer 13 jaar geleden bestonden elektrische wagens enkel als kleine stadsauto's, die er ook nog eens héél futuristisch uitzagen. Dit is gelukkig verleden tijd. Vandaag zijn EV's er naar ieders smaak: ruime gezinswagens, compacte wagens, stijlvolle en sportieve wagens. Ze zijn vaak ook al standaard rijker uitgerust met meer veiligheids- en vernuftigde navigatiesystemen. Stoel- of stuurverwarming maken je wagen helemaal comfortabel.


5. "Het is veel te duur"


Net zoals je dacht dat het opladen lang duurde heb je het vast ook mis over de kostprijs.

Je mag niet enkel kijken naar de aankoopprijs, maar moet de total cost of ownership (TCO) bekijken. De kosten voor energieverbruik en onderhoud liggen een pak lager dan bij wagens met een verbrandingsmotor.

Hoe groot jouw TCO is hangt van een aantal factoren af. Kan je bijvoorbeeld overwegend bij je werkgever laden en thuis opladen via je zonnepanelen. Dan zal je opmerkelijk meer besparen.


De Vlaamse Overheid ontwikkelde een TCO-calculator, hier kan je berekenen wat de TCO is van elektrische, plug-in hybride, aardgas-, waterstof- en brandstofwagens.



Klaar voor de switch naar duurzame mobiliteit?


We maken graag tijd voor je bij WHATTZ Laadpalen om die overstap te vereenvoudigen. Neem vrijblijvend contact met ons op via hello@whattz.be of bezoek onze website www.whattz.be.

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page