top of page
  • WHATTZ Laadpalen

AC/DC, klinkt als muziek in de oren!

We hebben het helaas niet over de populaire hardrockband. Maar wel over het verschil in laadmethodes voor je elektrische wagen. Welk type laadinfrastructuur voor jouw bedrijf het beste is? Dat ontdek je hier!


Snel gezegd zit het verschil hem in snelheid. Door AC-laden ga je jouw EV traag opladen, met DC dan weer vliegensvlug.


Elektriciteit heb je in wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Wil jij het licht aansteken, het wasmachine aanzetten of andere huishoudelijke toestellen laten werken? Dan is alternating current of AC-stroom ideaal. Minder ideaal is dit voor het gebruik van toestellen die werken op een batterij, denk aan je laptop of smartphone, die hebben direct current of DC-stroom nodig. Aan die DC-stroom komen deze toestellen dankzij de adapter, die als omvormer werkt. Het zet wisselstroom om in gelijkstroom, deze energie kan dan opgeslagen worden in je batterij.


Je hoort het dus al aankomen, ook jouw EV maakt gebruik van gelijkstroom en moet dus gebruik maken van een omvormer. Dat is nu precies het verschil bij AC- en DC-laden, de plaats waar wisselstroom omgezet wordt in gelijkstroom.

 

AC-Laden


Dankzij je laadkabel wordt er elektriciteit gestuurd naar je wagen. De ingebouwde omvormer in je elektrische auto zet de wisselstroom om naar gelijkstroom. AC-laden of ‘traag’ laden neemt iets meer tijd in beslag. Hoeveel precies? Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Beschikt jouw wagen over een lichtere omvormer, dan zal het laadproces ook meer tijd vragen. Zo zijn er wagens met een 11kW en 22kW omvormers. Bij die eerste zal je bijvoorbeeld 50km per uur bijladen, bij de laatste 100km per uur. Maar ook het type laadpaal en je elektriciteitsaansluiting zijn van belang.



DC-Laden


Bij DC-laden zit de omvormer in de laadpaal zelf. Hierdoor kan je opmerkelijk sneller laden. De laadpaal voert via de dikkere kabel meteen de juiste elektriciteit naar je wagen. Uiteraard heb je bij de snelladers ook verschillen. Zo kan je een laadpaal van 50kW hebben, maar ook van 350kW. Hoe snel jouw wagen weer opgeladen is hangt ook weer af van een aantal factoren. Waaronder bijvoorbeeld het vermogen van je wagen waaraan die kan snelladen. Grof genomen kan je er van uitgaan dat wanneer je 4 uur nodig hebt tijdens AC-laden, je maar +-20 minuten nodig hebt om DC te laden.


Maar het verschil zit hem ook in de aanschafprijs. Zo is een snellader fors duurder ten opzichte van een standaard laadpaal.


Welk type laadinfrastructuur is het best voor je bedrijf?


Heb jij met je bedrijf de overstap naar elektrische mobiliteit gemaakt, dan laat je jouw medewerkers beter opladen aan een laadpaal dan via een 230V-stopcontact. Het is niet alleen veiliger maar ook een heel pak sneller. Vaak is AC-laadinfrastructuur de beste optie.

De aanschafprijs is een pak lager, maar snelladen is vaak ook overbodig wanneer je medewerkers meerdere uren per dag op kantoor zijn. Salesmedewerkers of techniekers die veel kilometers afleggen met hun EV laden beter ook aan een AC-lader. Ze kunnen de wagen na het werk thuis of op je bedrijventerrein eenvoudig inpluggen, de wagen is na een nachtje weer helemaal klaar voor de werkdag.


Een snellader is vaak een meerwaarde wanneer je wagenpark meerdere shiften na elkaar gebruiksklaar moet zijn. Dan kan een snellaadpaal een betere optie zijn.


Het is dus sterk afhankelijk van de laadbehoeftes binnen jouw bedrijf welk type laadinfrastructuur het best geschikt is. Vaak worden op grotere bedrijven terreinen tegenwoordig AC-laadinfrastructuur aangevuld met één DC-laadpunt.



Heb je hulp nodig bij deze keuze? Neem dan zeker even contact op met ons via www.whattz.be of stuur een mailtje naar hello@whattz.be. Bij ons kan je rekenen op onafhankelijk advies en een ruim aanbod aan Europese laadpalen.

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page